Gymly

Så här börjar du med gymly.se

Gymly hjälper dig som vill komma igång med din träning, oavsett om du är nybörjare som behöver hjälp med övningar eller om du är vältränad men behöver boost och inspiration.

Se gymly som din personlige tränare!

Var det länge sedan du tränade? (så börjar du som är nybörjare)

Om du är nybörjare, gör dagens övning och inget mer, vila resten av dagen. Dagen efter gör du återigen dagens övning, och inget mer. Detta upprepar du i 10 dagar, och sedan tar du två dagars vila, då du inte gör någon övning alls. Sedan gör du tre övningar per dag, varannan dag under 28 dagar.

Gå sedan över på programmet för de som är vana. I början kommer det vara tufft, och du kommer inte orka allt hela tiden. Det gör inget, du håller på att stärka din kropp, inget annat. Snart kommer det kännas bättre!

Tränar du lite nu och då? (programmet för dig som är van)

En gång per år räknas inte som regelbundet, det vet du va?

Du som är van bör lägga två till tre dagar i veckan och då göra 5-10 övningar, som du repeterar två gånger. Du kör alltså set med två av varje övning, med det antal repetitioner som står i instruktionerna. En gång i månaden gör du en kroppsgenomgång då du gör 10-15 olika övningar, men fortfarande med två set av varje övning

Tränar du mycket (eller behöver en boost eller inspiration för din träning?)

Du vet vilka av gymly övningarna du behöver göra. Några saker du kan göra är att:

  • Dela in övningar i tabatas (40 sek max träning, 20 sek vila, 5 set)
  • Gör trappor. Först 10 rep, vila. Sedan 12 rep och vila, sedan 14, sedan 16 etc tills du inte orkar fler. Då går du trappan ner, där du först gör max och vilar, sedan tre mindre och vilar, sedan tre mindre och vila hela vägen tills du är nere på en övning.
  • Maxövning, kör tills du inte orkar mer. Vila 90 sekunder, sedan kör du till failiure igen

Det här gör träningen lite roligare, och ger lite mer variation. Kör på!